Udgivet d. 11-02-2021
Stiller du bolig til rådighed til dine medarbejdere, skal du være opmærksom på, at der er kommet skærpede krav til boligens indretning.
Loven skærper kravene til boligens indretning, når boligen er stillet til rådighed af arbejdsgiver.
Loven finder anvendelse, når to eller flere ansatte er indkvarteret i samme bolig, som er stillet til rådighed af en arbejdsgiver.
Med loven er fastsat en række minimumskrav til de boliger, arbejdsgivere stiller til rådighed for deres ansatte, herunder krav om afstand og instruktion i rengøring.
Krav ved indkvartering af ansatte
Arbejdsgiver skal udarbejde en plan for indkvartering af ansatte, som bl.a. skal indeholde oplysninger om boligens størrelse og antallet af beboere.
Hvad skal planen indeholde
Du har pligt til at udarbejde en plan for boligforhold ved indkvartering af ansatte. Planen skal være skriftlig og indeholde oplysninger, der viser, hvordan der ved ophold i boligen sker forebyggelse af smitte med covid-19 blandt beboerne.
Vi har udarbejdet en skabelon, du kan bruge som hjælp til at udarbejde planen. Det er frivilligt, om du bruger skabelonen eller laver din egen.
Planen skal dog som minimum indeholde følgende oplysninger:
Som arbejdsgiver kan du vise planen frem for den tilsynsførende i elektronisk form, fx via en computerskærm, pr. mail eller som et fysisk dokument.
Arbejdstilsynet vil i forbindelse med almindelige tilsyn på arbejdspladser gennemgå den af arbejdsgiver udarbejdede plan, og hvis planen er mangelfuld, kan Arbejdstilsynet underrette bopælskommunen. Såfremt boligforholdene ikke bringes i overensstemmelse med lovens krav efter påbud fra kommunen herom, er yderste konsekvens, at de ansatte midlertidigt skal flyttes til en anden bolig.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende og gælder frem til og med 30. juni 2021. I de første 14 dage efter vedtagelse vil Arbejdstilsynet kun vejlede omkring de nye regler, idet arbejdsgiver skal have tid til at omstille sig til de nye krav.
Tilmelding til nyhedsbrev