En faktura skal minimum indeholde:
Fakturadato
Fakturanummer (fortløbende)
Sælgers SE nummer
Navn og adresse på køber og sælger
Angivelse af varen og mængde
Fakturaen skal endvidere indeholde:
datoen for leveringen af vare/ydelse (hvis denne er forskellig fra fakturadato)
momsgrundlag
pris pr. enhed uden moms
prisnedslag og rabat
gældende momssats
momsbeløbet
Når man driver selvstændig virksomhed er der 3 forskellige muligheder, hvorpå der foretages beskatning af resultatet:
Personskatteloven
Kapitalafkastordningen
Virksomhedsordningen
Beskatningen af indkomsten sker ved brug af personskatten, dog med mulighed for at få fradag for renteudgifterne i toppen af den personlige indkomst, og dermed med fuld skatteværdi. Det vil sige optil 62% skatterabat.
Virksomhedens indtægter – virksomhedens udgifter beskattes som personlig indkomst. Der kan være mulighed for at foretage fradrag for afskrivninger, der vedrører virksomheden. Rente udgiften giver normalt kun op til32% Skatterabat.
I princippet virker denne ordning som kapitalafkastordningen, dog med den forskel, at man opdeler indkomsten (og formuen) i noget der kommer fra virksomheden, og noget der ligger udenfor virksomheden.
Derudover er der mulighed for at opspare virksomhedsindkomst til kun 28 % skat.
Efter den nye bogføringslov, der trådte i kraft den 1 juli 1999 er alle landbrugsvirksomheder, der driver erhvervsmæssig aktivitet bogføringspligtige.
Mindre landbrugsvirksomheder, der var påbegyndt inden denne dato kan dog nøjes med at føre en momsbog.
Disse virksomheder bliver først bogføringspligtige i forbindelse med ejerskifte.
Bogføringen skal indeholde:
Dato
Tekst
Bilagsnummer
Beløb
Der skal foretages bogføring jævnlig dog minimum månedsvis
Der skal endvidere foretages kasseafstemning, hvis der anvendes kontanter i virksomheden.
Det er pligten til at føre regnskab (lave en kassebog) med alle indtægter og udgifter i virksomheden.
Skattevæsnet kan i disse tilfælde nægte at godkende regnskabet og foretage en skønnet forhøjelse af indkomsten.
Virksomhedsordningen kan ikke anvendes, og der sker genbeskatning af evt. tidligere års opsparede overskud.
Regnskaber og bilagsmaterialet skal gemmes i mindst 5 hele regnskabsår.
I visse situationer kan det være en fordel, at materialet gemmes i en længere periode.