Udgivet d. 14-09-2021
På Youngtour blev SAGROs unge rådgivere blandt andet klogere på de udfordringer der er for produktion af grøntsager uanset om det er økologisk eller konventionelt produceret.
Youngtour er en årlig begivenhed hvor SAGROs unge rådgivere mødes for at styrke fællesskabet og det tværfaglige samarbejde mellem afdelingerne i virksomheden. En del af SAGROs medarbejdere fra for eksempel regnskabsafdelingen har ikke selv baggrund i landbruget og kendskabet til produktionen af fødevarer, og blandt andet derfor gik Youngtour i år til Axel Månsson A/S ved Brande.
Axel Månsson har produceret grøntsager og æg i mere end 40 år med konstant fokus på jorden, planter, dyrevelfærd og innovation. Og det har vist sig at være formlen på succes.
Gennem et inspirerende oplæg af Axel Månssons kæreste Dorrit Andersen fik de 35 unge rådgivere fra SAGRO både et indblik i det brede produktsortiment og den cirkulære tankegang om bæredygtighed der ligger bag virksomhedens forretningsstrategi.
Bedriften er siden 1976 vokset fra 43 ha til idag ca. 1.400 ha, og størsteparten dyrkes økologisk. Axel Månsson A/S er den største producent af icebergsalat, men der produceres også et bredt sortiment af andre grønsagskulturer såsom løg, hjertesalat, bladselleri, broccoli, spidskål, hvidkål, grønkål, fennikel, og mange andre grøntsager.
Teamet af unge rådgivere foran biogasanlægget Nature Energy Månsson
Bæredygtig produktion
Axel Månsson har en vision om at blive selvforsynende med næringsstoffer for at slutte den økologiske cyklus. Et økologisk biogasanlæg omdanner derfor forskellige biomasser til grøn gas til opvarmning af tusindvis af husstande. Og den afgassede biomasse bruges som værdifuld gødning til grøntsagerne.
Bæredygtighed er i fokus i alle led i produktionen. Den nyeste teknologi er i brug, eksempelvis indenfor ukrudtsbekæmpelse og i grønsagspakkeriet. Der benyttes monitering og analyser, som sikrer effektiv udnyttelse af de tilførte ressourcer, samt fuld sporbarhed af produkterne.
Økologisk ægproduktion
Foruden grøntsagerne omfatter bedriften produktion af økologiske æg fra ca. 230.000 økologiske høns. Området ved hønsegården er tilplantet med pil og popler, hvor hønerne kan føle sig trygge og søge ly for rovfugle. Hønerne får hver dag hjemmedyrket økologisk grovfoder, som består af kløvergræs, ærte/byg, ærte/lupin og majs. Grovfoderet er med til at aktivere hønerne, og giver dem en god og sund fordøjelse.
Bæredygtighed og cirkulær tankegang kommer også godt til udtryk i ægproduktionen, hvor øverste jordlag fra området ved hønsene jævnligt skrabes af. Jord med husdyrgødning blandes med rester fra jordbruget, der komposteres og formuldes, så det igen kan være med til at gøde jorden i den fremtidige grøntsagsproduktion.
Alt i alt et fantastisk spændende besøg, hvor de unge rådgivere kom hjem med mere viden om produktionen af fødevarer - lige fra såning på marken til varerne ligger klar til forbrugerne ude i butikkerne.
Besøget hos Axel Månsson A/S blev afsluttet med en opgave til de unge mennesker om at komme med deres bud på hvordan virksomheden bedre kunne kommunikere budskabet om bæredygtig produktion ud til kunderne og forbrugerne.
Det blev til en række gode ideer om øget fokus på de sociale medier, storytelling om de enkelte produkter, samt oprettelse af egen kommunikationsafdeling i virksomheden.
Tilmelding til nyhedsbrev