Udgivet d. 06-05-2020
Ny betalingsmodel er mere retfærdig – og langt mere tidssvarende
Inden for regnskabsverdenen er alting i hastig udvikling i takt med den gennemgribende digitalisering og modernisering, der gør det enklere for kunderne at skabe sig overblik.
Midt i denne positive proces er SAGROs posteringsafgift på 1,50 kr. pr. stk. blevet en bremse på en ønskværdig udvikling.
- Tiden er løbet fra posteringsafgiften. Tidligere var et bilag lig med opkrævning af én posteringsafgift. Men med digitaliseringen i Summax bliver alle, måske 10-20 specificerede varer eller ydelser i bilaget, til et tilsvarende antal posteringsafgifter. Og det er jo hverken retfærdigt eller hensigtsmæssigt, når vi i virkeligheden meget gerne ser, at vores kunder går over til Summax, forklarer Palle Høj, chef for regnskab.
Der var derfor brug for at opfinde en bedre model til opkrævning af de over 10 mio. kr. årligt, som SAGRO skal betale SEGES som fællesbetaling for regnskabssystemet Ø90 og for udvikling af digitale programmer.
Palle Høj forklarer om princippet i den nye model:
- Vi indfører en takst på de enkelte produkter, som kunden vælger hos os, for eksempel en årlig afgift på henholdsvis skatteregnskab, årsrapport og budget. Der indføres også som noget nyt et gebyr på opstart af en selvangivelse. Benytter man sig af de moderne, digitale tilbud som Dashboard, eOverblik osv., kommer der en månedlig betaling for hver enkelt.
Uændret udgift
Palle Høj understreger, at der ikke er tale om store prisstigninger eller ekstraudgifter. Der sker reelt blot en omfordeling i forhold til, hvordan beløbet opkræves i dag via posteringsafgiften. Enkelte vil opleve en lille stigning, andre et mindre prisfald.
- Langt de fleste vil ikke opleve nogen nævneværdig forskel i prisen før og efter omlægningen, vurderer han.
Kunder, der ønsker at fortsætte med indlevering af papirbilag, må dog indstille sig på, at prisen på et tidspunkt kan stige, nævner Palle Høj. Det skyldes, at tidsforbruget i fremtiden bliver større her, end hvor man i de digitale løsninger drager fordel af autokontering, tekst-genkendelse og anden automatik.
I øjeblikket er ca. 40 % af SAGROs kunder skiftet til automatisk at få overført posteringer til Summax, og det tal ventes at stige støt de kommende måneder.
Priseksempler:
Tilmelding til nyhedsbrev