Udgivet d. 18-07-2023
Se svarene på ofte stillede spørgsmål til InterCount
Hvorfor flyttes alle over på InterCount?
Det er der to årsager til: For det første er der kommet en ny bogføringslov i 2022. Med den følger en række krav, og et af dem er bl.a., at virksomheders bogføring skal digitaliseres senest fra 2026.
Desuden må det forventes, at der kommer yderligere tekniske krav til bogføringssystemer. Derfor besluttede man i DLBR, at man skal overgå til et program, som kan leve op til alle disse krav og mere til - og det kan InterCount.
DLBR er et branchesamarbejde, bestående af 29 rådgivningsvirksomheder fordelt over hele landet, og blandt dem finder man SAGRO.
Hvorfor venter man så ikke til 2026 med at skifte program?
På grund af flere ting.
For det første skal virksomheder, som allerede nu bruger et digitalt bogføringssystem, opfylde de nye krav allerede fra juli 2023 og være anmeldt til Erhvervsstyrelsen.
For det andet ønsker vi ikke en situation, hvor vi risikerer at komme på bagkant, og derfor er det godt at komme i gang allerede nu.
Derfor besluttede DLBR, at det var bedre at komme i gang med InterCount så hurtigt som muligt. Det vil være gældende for rigtig mange af vores kunder. For de få, som ikke bruger et digitalt bogføringssystem, står vi klar med hjælp. Når det først kører, er det en stor tidsbesparelse.
Desuden har InterCount også en række fordele, som allerede nu skal komme kunderne til gode.
Kan du nævne én fordel?
Det bliver langt nemmere at være sin egen bogholder. Brugerfladen i InterCount er bygget op, så behandlingen af bilag kan foretages med et minimum af fejl - også af dem som ikke er erfarne bogholdere. Behandlingen understøttes desuden af kunstig intelligens, som hjælper til, at konteringen af bilag sker korrekt. InterCount lærer derfor selv, hvordan en given udgift skal bogføres.
Ok, så nævn tre mere?
For det første: Du kan tilknytte BankConnect (betalingsløsning) til InterCount. På den måde kan bilag betales direkte i InterCount, uden du skal i netbanken. En regning vil automatisk blive betalt på sidst mulige betalingsdag og bilag bliver bogført på fakturadato. Sådanne betalinger er derfor periodiseret som udgangspunkt. Denne funktion har kun brugere med Summax e-faktura og Summax Nemfaktura+ haft tidligere men nu tilbydes den alle.
For det andet: I InterCount har du mulighed for at opsætte KU, så InterCount selv løbende og automatisk matcher netbanks posteringer med dine bilag i InterCount.
For det tredje: Med InterCount tilbydes du en langt mere tidssvarende mulighed for at sende faktura. Dette var tidligere et tilvalg til Summax. I InterCount er muligheden for at sende salgsfaktura inkluderet.
Men InterCount kan vel ikke bare have adgang til mine konti?
Nej. Hver gang der skal foretages transaktioner, er det afhængig af din godkendelse via NemID/MitID.
Hvad gør jeg så, hvis min bank ikke tilbyder en bankaftale?
Så anbefaler vi, at du henvender dig til din bank og siger, at næsten alle andre danske banker tilbyder en sådan løsning. Bankerne plejer at være hurtige til at kopiere hinandens servicer. Men indtil da må du desværre så bruge InterCount uden en bankaftale.
Hvad med prisen?
Den afhænger af nettoomsætningen i virksomheden og antal årlige bilag samt hvilke moduler, du vælger i InterCount. Der er derfor ikke en fast pris.
Der er fem moduler at vælge imellem, så programmet kan skræddersys efter dine behov.
Modulerne er:
Hvad hvis jeg får brug for hjælp?
Der er allerede lavet mange forskellige hjælpematerialer: En vejledning med tips og tricks og en hel stribe af film, der kort og præcist viser, hvordan forskellige funktioner i InterCount benyttes. Der har også været afholdt en række webinarer, som behandler hver deres område. Film og webinarer kan du umiddelbart finde på hjemmesiden www.intercount.dk, og når du overgår til Summax, vil du modtage forskelligt materiale, der hjælper dig med at komme godt i gang.
Ønsker du vejledning og individuel undervisning om brug af InterCount, står SAGRO naturligvis også klar til at hjælpe med dette.
Tilmelding til nyhedsbrev