Nyt superværktøj afslører dit foders virkelige værdi

Udgivet d. 27-09-2023

Beregner gør os i stand til at rådgive om indkøb af foder på et helt nyt niveau, lyder det fra kvægrådgiver.

Når man køber foder, skal man ofte tage sælgerens ord for, at foderet måske lige er de to kroner mere værd. Men i KoViden har vi nu udviklet et værktøj, som gør, at man ikke længere er nødsaget til at tro - nu kan man vide. 

Værktøjet er i stand til - ud fra gældende markedspriser - at sammenligne foderblandinger 1:1 med hinanden, så man ved, hvilken blanding der giver mest værdi til køerne i forhold til prisen.

For at anskueliggøre, hvordan beregneren virker, er det oplagt at tage et konkret eksempel. Tallene er fra en kunde, som jeg netop har rådgivet om indkøb af kraftfoder, og for at være fair, har jeg anonymiseret foderproducenterne. Også fordi det ikke vil give mening, da markedspriserne varierer en del over tid - så de konkrete produkter kan have ændret værdi i den tid, der er gået, siden jeg rådgav kunden.

Som det ses af tabellerne, er der tre tilbud fra forskellige foderstofvirksomheder. Her er tilbuddet nr. 1 åbenlyst det bedste, og jeg ville også anbefalet denne leverandør på ”gammeldags” rådgiverfacon. Men ser vi på nr. 2 og 3, kunne man let have fået den tanke, at nr. 2 var det bedste blandt de to muligheder. Dette fordi indholdet af bl.a. råprotein er svagt større hos nr. 2, som tilmed koster 4 kr. mindre pr. 100 kg. 

Det er her, beregneren virkelig viser sit værd. For der er næsten 5,50 kr. i forskel på den beregnede pris i forhold til markedsværdien af næringsstofindholdet, hvis man sammenligner nr. 2 og nr. 3. Det vil altså sige, at kraftfoderet fra firma 3 har en højere markedsværdi med det næringsstofindhold, der er oplyst. Samlet set giver dette, at firma 3 vinder med 1,32 kr. Dette er ikke en stor forskel, men det ville have kostet 6.000 kr. for landmanden (220 årskøer). 

I dette tilfælde var firma 1 dog billigst og bedst, også når man korrigerer for indholdet, men dette er alligevel et godt eksempel på, at vi ser situationer, hvor vi skal vælge anderledes, end vi normalt ville have gjort.

Med andre ord har beregneren givet os rådgivere et værktøj, så vi nu er i stand til at rådgive om indkøb af foder på et hidtil uset, højtkvalificeret grundlag. Og for den pågældende landmand betyder det, at han fik indkøbt det bedste foder til prisen. 

 

 

Hvordan virker beregneren? 

Beregneren kan indregne markedsprisen på de forskellige bestanddele, som foderet har. Det gør den ud fra et større regnestykke, hvor den tager højde for markedsprisen på f.eks. vårbyg (se tabel 2). Analyserer man vårbyg, rapskager og andre lignende afgrøder "i bund", betyder det, at man ender med værdier for markedspriser på råprotein, NEL20 osv. Og det er disse værdier, man kan overføre til beregneren:

Når producenten har oplyst foderets næringsstofindhold, kan man regne ud, at f.eks. blanding nr. 1 ligger tættest på bestanddelenes “reelle” markedsværdi (se tabel 1). 

Det betyder også, at man skal opdatere beregnerens tal for markedsværdier, hver gang man bruger den. 

Tabel 1: Eksempler på tilbud på kraftfoder, dets oplyste indhold fra producenterne og foderets beregnede værdi ift. markedsværdien. Klik på billedet for at forstørre.

Tabel 2: Eksempler på reference-fodermidler, som beregneren bruger til at finde kraftfoderets markedsværdi i tabel 1. Klik på billedet for at forstørre.

 

KoViden der rykker

KoViden har eksisteret i lidt mere end et år nu, og det er fedt, at vi allerede nu kan præsentere et konkret værktøj, som skaber reel værdi for landmændene. 

Skulle jeg have udviklet beregneren selv, var den ikke blevet lige så god – og det havde uden tvivl taget meget længere tid. Nok er vi rådgivere fra forskellige DLBR-virksomheder konkurrenter i det daglige, men hos KoViden arbejder vi sammen, så snart vi sætter os omkring bordet. Og det er fagligt utroligt tilfredsstillende, fordi vi alle ved, at det kommer kunderne til gode.

Kontakt os

Bruno Lyskjær Due Bruno Lyskjær Due Virksomhedsrådgiver, Kvæg 76 60 21 53 51 30 97 28


Tilmelding til nyhedsbrev


Indlæs flere relaterede artikler

Samarbejdspartnere