Forbrugerne skærer ned på kødforbruget

Udgivet d. 28-06-2017

Alligevel mærker COOP ikke et nævneværdigt fald i salget - kunderne køber nemlig bedre kvalitet og mere økologi. Læs mere fra Jysk Landbrugs debataften.

I en pause i løbet af aftenen blev der serveret miniburgere med limousinekød, sponsoreret af Naturligvis Limousine og Kvickly i Vejen.

Tekst: Lilli Snekmose, redaktør

Kødspisning er ved at blive politisk ukorrekt, og nogle mener, at kødspisere i fremtiden vil blive udsat for det samme pres, som rygere i dag udsættes for.

I København er det mærkbart, at der er sket et fald i indtaget af kød, og den trend vil brede sig. Det var den dystre besked til de 85 landmænd fra Jysk Landbrug, som tirsdag aften deltog i landboforeningens debatmøde på Vejen Idrætscenter.

Budbringeren var Søren Tang, formand for Ribe og Omegns Brugsforeninger og kandidat til COOPs landsråd.  Han var indbudt til at fortælle om tidens madtrends og til at svare på kritiske spørgsmål fx om COOPs udfasning af buræg.

I COOPs forbrugerundersøgelser siger 20 % af kunderne, at de bruger mindre kød end før. Men noget tyder på, at kunderne til gengæld køber en bedre kvalitet af kød og køber mere økologi, for i kroner er salget af kød i COOPs butikker ikke faldet nævneværdigt, fortalte Søren Tang.

Her er et par andre af hans statements:

  • Økologi har ikke toppet. Kurven stiger endda meget stejlt, så stigningen det seneste år på nogle varer er 10, 20 eller helt op til 30 %. Riskiks, skyr og babymad er de produkter, hvor økologi udgør den største andel af salget.
  • Kartoflen er død! Forbruget trænges bort af andre grønsager.
  • Lokaltproducerede varer er et hit.

Til spørgsmålet om det ulogiske i, at COOP har besluttet at udfase buræg, selvom det er dokumenteret, at dødeligheden i denne produktion er lavere end hos fritgående høns, var Søren Tangs svar:

- Forbrugerne er ligeglade med sådan en veterinærteknisk begrundelse. Vores kunder vil have, at produktionsdyrene har plads til at bevæge sig og har et liv så tæt på det naturlige som muligt. Det er COOP nødt til at tage hensyn til.

Hvad bliver så det næste, I bestemmer, ikke skal være i butikkerne, ville Bjarne Larsen, Jysk Landbrug, vide.

- Det tør jeg ikke svare på. Buræggene er jo reelt en symbolmarkering, hvor det handler om at komme først, for supermarkedskæde nummer 2 får ingen omtale af at udfase buræg.  Men jeg tvivler på, at der er planlagt flere symbolmarkeringer i den nærmeste tid, svarede Søren Tang.

Kritik af at COOP sælger meget importeret kød, og at der skal lup til at læse oprindelseslandet, at der sælges meget udenlandsk frugt, selvom der findes danske alternativer og at økologiske varer får en bedre placering i butikkerne end konventionelle varer, vandt ikke genklang hos COOP-repræsentanten.

- Vi har billigt udenlandsk kød og frugt i butikkerne, fordi vi ellers ville overlade det marked til discountbutikkerne, og det ønsker vi ikke.  Det er et dilemma, men så højt kan vi ikke sætte moralen, lød det ærlige svar.

400 kg limousinekød om ugen

Ros til COOP var der også på mødet. Jan Winum Povlsen var som repræsentant for en sammenslutning af ni limousineavlere til stede for at fortælle om konceptet ”Naturligvis Limousine”. Avlerne leverer på skift, så der hver uge afsættes 400 kg kød - halvdelen til Kvickly i Vejen og Superbrugsen i Brørup.

-Vi bliver ikke rige af det, men vi får trods alt dobbelt så meget, som når vi leverer til slagteriet, fortalte han.

Samarbejdet med de lokale butikker er nu snart to år gammelt, og det har givet avlerne en stor bevågenhed i presse og lokalsamfund. Og stoltheden og glæden over at have skabt en succes lyste ud af hele gruppen, der alle deltog i aftenens arrangement.

Naturligvis Limousine består af ni avlere. Yderst til venstre talsmanden Jan Winum Povlsen, og på modsatte fløj H. C. Gæmelke, næstformand i Jysk Landbrug og initiativtager til debataftenen.

Søren Tang fra Ribe repræsenterede COOP og måtte stå for skud for en del kritik. Han svarede ærligt og direkte.


Tilmelding til nyhedsbrev


Indlæs flere relaterede artikler

Samarbejdspartnere