Nu er det nemt at tippe Esbjerg kommune om vandløb

Udgivet d. 13-12-2018

Kommunens app, TIP TAK, gør det meget lettere for lodsejere at komme af med indberetninger om problemer.

Uanset om det drejer sig om et væltet træ i et offentligt vandløb eller spørgsmål om grødeskæring, så kan alle borgere nu tippe Esbjerg Kommune via appen TIP TAK.

Som lodsejer kan det ofte være besværligt at få givet sin kommune besked om problemer i vandløb. Men Esbjerg Kommune har gjort det super let.

Kommunens app, TIP TAK, henter man ned på sin mobiltelefon, og når man ude i terrænet observerer mangelfuld grødeskæring eller et væltet træ, så går man ind i appen - tager et billede af problemet - og trykker send.

Kommunens medarbejdere vil derefter få beskeden, og billedet er endda forsynet med gps-koordinater, så medarbejderen præcist kan lokalisere stedet.

Niels Laursen, formand for Sydvestjysk Landboforening, er godt tilfreds med initiativet:

- Mange landmænd har prøvet at ringe til kommunen for at prøve at forklare præcist, hvor et givet problem er, men det kan være en svær opgave. Med appen er det nemt, siger han.

Hurtig stillingtagen

Formand for teknik- og byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen, lover, at der hurtigt bliver taget stilling til alle henvendelser.

- Man vil kunne indberette træer, der er væltet ned i vandløbet, defekte røroverkørsler, mistanke om at bunden ligger for højt eller spørgsmål til grødeskæring. I byerne ser vi desværre tit at cykler, indkøbsvogne o.a. finder vej til vandløbene, og sådan nogle indberetninger kan vi sikkert også fremover forvente at få via TIP TAK", siger han.

Henvendelserne vurderes og prioriteres i forhold til den samlede drift og vedligehold.

Når tippet er sendt til Esbjerg Kommune, får man en besked retur med et link, så borgeren kan følge behandlingen af tippet.

Oprindelig til veje og bygninger

Oprindelig er TIP TAK udviklet af Esbjerg Kommune til at håndtere indberetninger om problemer eller skader på kommunens veje, bygninger, legepladser, fortove osv.

Men nu gælder det altså også problemer med vandløbsvedligeholdelse.

Ved helt akutte problemer skal man dog ikke bruge appen, men benytte de sædvanlige kanaler, forklarer Søren Heide Lambertsen.

Måske snart i Varde Kommune

Stine Bundgaard Pedersen, der er politisk rådgiver hos SAGRO, hilser også den nye app velkommen. Hun mener alle kommuner burde tilbyde lodsejere samme service.

I første omgang har hun taget ideen op med Varde Kommune, som har taget positivt imod forslaget, så der nu er en god dialog om ideen, fortæller hun.

 

 

 

 

 


Tilmelding til nyhedsbrev


Indlæs flere relaterede artikler

Samarbejdspartnere