Har du styr på dine bremser?

Udgivet d. 23-07-2021

Vi nærmer os høst og sæsonen for at få luftet maskinparken, men har du helt styr på om det du kører med, egentlig er lovligt? En statistik fra tungvognsafdelingen ved politiet viser at 46,8% i hvert fald ikke har styr på bremserne på frakørselsvognene.

De fleste ved, at frakørselsvogne skal have bremser, men hvor store de skal være, og hvor meget de egentlig skal kunne bremse er straks mere uklart.

Bugserede redskaber er i dag ved at have en størrelse, hvor man heller ikke kan undgå bremser længere, men det er nok de færreste, der ved, at man skal have bremser på alt, der kører på vejen med en vægt over 3500 kg.

Man skal nemlig være opmærksom på hvilken traktor man kører med, da der er forskel på traktorens typegodkendelser. Typisk er traktorerne godkendt til 3000-3500kg uden bremser og derfor er det vigtigt at tjekke traktorens typeskilt.

- Det er en fin blank metalplade med en masse tal på, som sjældent bliver brugt, men som er at finde på alle traktorer. Den gældende regel om bremser generelt siger, at mindst 50% af vogntogets vægt skal hvile på bremsende hjul, men husk det er laveste fællesnævner der gælder, altså typisk traktorens typeskilt.

Effekten på bremserne er afhængig af hastighed og vægt. Køres der med almindelig godkendelse (30km/t) er kravet min 30% bremseeffekt af vognens totalvægt, mens det ved 40km/t er 50%. (dog minimum 30/50% af det samlede akseltryk). Bremsens funktionstid må højest være 0,5sek og traktorvogntoget skal kunne standse på 14m ved 30km/t (deceleration på 3m/s2). Husk fra 2025 er det et krav at bremserne kører på to kredse.

Sådan justeres bremserne

Tromlebremserne fungerer således at bremsebakker presses udad mod tromlens inderside. Den friktion der opstår, får hjulet til at stoppe ved et vedvarende tryk. Bremsebakkerne kan justeres hvor hårdt de ligger ind til tromlen ved at justere på s-nøglen, der holder bremsebakkerne sammen. Alt efter hvilken stand bremsebakkerne er i, og om de er stramme, afhænger af effekten på bremserne. Med s-nøglen kan man selv justere sine bremser, men man bør dog stadig få dem tjekket professionelt.

- Du kan let give dig selv et overblik over hvor godt, eller dårligt dine bremser virker. Du markerer et punkt ved punktet skal du have en hastighed på 30km/t, her trykker du bremserne og inden for 14 meter skal du være bragt til fuld standsning.

På den måde kan man hurtigt få et overblik over, hvor slemt - eller godt - det står til, men ikke om reglerne overholdes eller om begge bremser, bremser lige godt. Der findes seks bremsestande i Danmark udover de to politiet har anskaffet sig. Et af stederne er TBS. Her kan du få en bremsetest på en vogn der er beregnet til store og brede dæk.

Man får testet bremsekraften på begge hjul ved fuld belastning og skævbremsning. Der er mulighed for at teste både luft og hydrauliske bremser.

Nyt udstyr - ingen garanti

- Når man køber nyt udstyr skal man også være opmærksom, for det er ikke alle sælgere eller producenter der informerer nok eller kender reglerne. Og ikke alle bremser er testet fra ny, og det er derfor ikke sikkert, at de opfylder kravene, siger hun.

Derfor opfordrer hun til, at man stiller krav til sælger, producenten og værkstedet, og spørg gerne efter dokumentation, da konsekvenser ved et køretøj der ikke bremser optimalt kan være katastrofale - specielt hvis man ender i et uheld.

Der er dog også en risiko for at få en bøde bøde eller et klip i kørekortet, hvis man bliver stoppet af politiet. Er kørekortet under 3 år gammelt og derfor stadig ”på prøve” kan manglende bremser give øjeblikkeligt kørselsforbud, også selvom vognen er tom.


Tilmelding til nyhedsbrev


Indlæs flere relaterede artikler

Samarbejdspartnere