Udgivet d. 09-07-2025
Når et landbrug akut mangler arbejdskraft, gælder det om at kunne handle hurtigt. Det kan vi i SAGRO.
Pludselig står du med en helt uventet sygemelding. Eller opsigelse. Eller der skal i al hast skaffes folk til en ny aktivitet på bedriften. Eller en ny bekendtgørelse sætter brat en stopper for udenlandske praktikanter.
I den slags akutte situationer, hvor hurtighed kan være afgørende, har løn- og HR-rådgiverne Tanja Pedersen og Kirsten Borg god erfaring med at finde en løsning. De hjælper med markedsføring og effektiv annoncering,
- Det kan som regel klares med en telefonsnak med kunden, hvis det drejer sig om profiler, der skal passe grise, hjælpe med malkning eller i marken. Nogle gange er det et længere vikariat eller en weekendafløser, men som regel er det ordinære stillinger, siger Tanja Pedersen.
Tit vil der være krav om erfaring fra en lignende stilling, men denne type job kræver sjældent en landbrugsfaglig uddannelse.
- Det hænder, at vi allerede har kandidater med de ønskede kvalifikationer i cv-databasen, men ellers hjælper vi med at sammenfatte et kort opslag til sociale medier, der har blikfang og skaber interesse blandt potentielle kandidater.
Tanja understreger, at det er vigtigt, at kunden selv deler opslaget i sit eget netværk og beder medarbejderne gøre det samme.
Klaret på 5-10 dage
Typisk er de første ansøgninger eller henvendelser modtaget efter 5-10 dage, og mange har allerede haft besøg af de første kandidater. Ofte vælger kunden selv at tage samtalen for at gøre det hurtigere og holde omkostningen nede.
For at få opslaget spredt, benytter teamet sig af mange forskellige kanaler, afhængig af profil og geografi i stillingsopslaget. Det kan være Facebook, LinkedIn og Jobnet, mens relevante stillinger også formidles til landbrugsskolerne. Typisk forsøger de sig først på gratis portaler, inden de foreslår kunden at benytte medier med betaling.
- Der er en stor succesrate, og for ca. halvdelen har jeg deaktiveret opslagene efter 2 uger, da de har fået mange henvendelser og allerede har ansat en ny medarbejder, fortæller SAGROs anden rådgiver på området Kristen Borg.
I de tilfælde, hvor stillingen ikke er besat, tager teamet en snak med kunden for at afklare, om der måske skal justeres på krav, arbejdsopgaver, forventninger eller løn.
Tilmelding til nyhedsbrev